Ahad, 8 Januari 2012

Jay Jamalina Minta Maaf Insiden Tersasul


Pembaca berita Buletin Utama TV3, Jay Jamalina dengan pantas meminta maaf secara terbuka melalui laman sosial Twitter miliknya selepas tersasul menyebut nama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri. Menurut Jay yang juga merupakan laporan berita setiap jam dan laporan trafik terkini di Hot FM, dia benar-benar tidak sengaja untuk tersasul ketika berniat untuk menyebut nama Datuk Seri Najib Tun Razak dan tersebut pula nama Anwar.

“I would like to apologize for the slip during Buletin Utama just now. It was complete slip-of-the-tounge. Tidak disengajakan. (Saya ingin memohon maaf kerana tersasul ketika Buletin Utama tadi. Ia memang benar-benar tersasul. Tidak disengajakan.),” katanya di laman twitter tersebut. Dalam siaran Buletin Utama yang disiarkan secara langsung semalam, Jay Jamalina melaporkan tentang lawatan kerja Najib ke Johannesburg, Afrika Selatan, bagi meningkatkan hubungan dua hala antara kedua negara yang dijangka mampu meningkatkan jumlah pelaburan pada tahun ini. Insiden tersasul itu dikatakan berlaku memandangkan Jay Jamalina atau nama sebenarnya Nur Jamalina Mohd Jamali, sebelum itu telah berkali-kali menyebut nama Anwar pada laporan-laporan berita berhubung keputusan kes liwat Ketua Pembangkang itu yang akan diketahui esok.





Beberapa blog politik tempatan seperti MatKilauPenang.blogspot.com dan Belogfadah.blogspot.com yang turut menghangatkan insiden yang tidak disengajakan itu meminta agar tiada sebarang tindakan dikenakan terhadap pembaca berita tersebut ekoran permohonan maaf darinya. Nur Jamalina sudah bertugas lebih lima tahun bersama Media Prima Networks (Media Prima), dan selain dikenali sebagai penyampai berita Hot FM, dia juga popular menerusi segmen Berita Pagi, Buletin 1.30 serta pernah dicalonkan bagi kategori Ulasan Berita Radio Terbaik Anugerah Seri Angkasa 2010.

Difahamkan bahawa adalah menjadi lumrah bagi penyampai-penyampai berita di kaca televisyen yang dilakukan secara langsung untuk tersasul ketika membaca berita dan insiden ini dipercayai adalah salah satu yang menjadi perbuatan hangat di kalangan rakyat negara ini kerana melibatkan nama Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang.

2 ulasan:

khairul berkata...

masin mulot ko jamalina

Razifredz berkata...

biasa la tu manusia tersasul ... ni rasanya sblm baca berita mesti ada baca pasal DSAI la ni tu yg tersasul tu